← Ga terug


Hoe starten met content marketing?

Dit bericht werd geplaatst door in en getagd met , , , op .

Content marketing is het nieuwe codewoord. Want een traditionele advertentie in de streekkrant en een reclamefilmpje op tv hebben steeds minder effect op de consument. En dus moet elk bedrijf aan de slag: relevante verhalen vertellen, waardevolle informatie creëren,… Allemaal goed en wel, maar hoe doe je dat als (klein) bedrijf?

Wat is content marketing?

Het Content Marketing Institute omschrijft content marketing als een marketingtechniek die erin bestaat om waardevolle, relevante en samenhangende content te creëren en te verspreiden en zo een bepaald publiek aan te trekken en hen tot een winstgevende actie aan te zetten.

Hoe verspreid je content?

Content verspreiden is vandaag de dag niet zo moeilijk. Deze presentatie zet de mogelijkheden op een rijtje. Voeg er gerust ook social media zoals Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn aan toe voor een nog grotere reikwijdte.

Waar haal je content?

Dat is misschien wel de belangrijkste vraag: ‘waar haal je de content vandaan?’ Heb je als (klein) bedrijf eigenlijk wel iets te vertellen? Zeker wel!

Een tip: zoek het vooral niet te ver.

Klanten

Neem nu je klanten… Welke vragen stellen ze het meest, welke opleiding volgden ze in jouw bedrijf, hoe gebruiken zij jouw product of service, welk nieuws hebben ze te vertellen,… Met deze input kan je aan de slag. Geef je klanten het antwoord op die veelgestelde vraag: op je website of blog, in een nieuwsbrief, in een filmpje,… Zet de presentatie die je tijdens een opleiding gebruikte op SlideShare en deel ze via social media. Post een foto van je klant op jouw Facebook-pagina of laat zijn testimonial op je website verschijnen.

Medewerkers

En dan je medewerkers, nog zo’n ongelofelijke inspiratiebron. Laat je experten aan het woord, geef je callcenter een gezicht, gun klanten en prospecten een blik achter de schermen. Laat je niet afschrikken: je experten hoeven heus niet allemaal zelf feilloze en aantrekkelijke teksten te schrijven. Geef een professioneel tekstschrijver de input en het komt goed. Zoek een leuke manier om je mensen en hun werk binnen je bedrijf voor te stellen. Deel in je newsletter foto’s van je recentste personeelsfeest… Er is zo veel om te vertellen en het geeft je bedrijf een menselijk gelaat. Ook – zeker ook – in B2B is dat belangrijk.

Externe content

Kijk voor inspiratie ook eens rond in je sector. Een recente studie, een nieuwe regelgeving met (on)rechtstreekse gevolgen voor je klanten, een interessante website,… Gebruik die informatie, geef er je mening over. Het bewijst dat je verder kijkt dan de muren van je eigen onderneming en dat je op de hoogte bent van wat er rondom je gebeurt.

Voorbeelden

Coolblue legt producten uit in filmpjes

Kramp Benelux plaatst zijn klanten op zijn Facebook-pagina

Lievens Communicatie stelt zijn medewerkers en hun werk voor via een fotoreeks op Facebook

Bron:

Content Marketing Institute – What is content marketing?

The following two tabs change content below.

Veerle

Met meer dan een decennium redactionele ervaring mag Veerle zich ondertussen een ervaren rot in het vak noemen. Ze voelt uw boodschap perfect aan en vertaalt ze in een pakkende tekst.

Latest posts by Veerle (see all)

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *